Creatieve en leuke ideeën tijdens finale Sustainable Business Challenge

17-12-2019

Wat gebeurt er als je 12 studenten in drie teams een paar weken aan het werk zet met een uitdagende duurzaamheidscase? Dan krijg je drie leuke out-of-the-box ideeën. En een geweldige ‘vibe’ tijdens de finale van de Sustainable Business Challenge op vrijdag 13 december. Hier presenteerden alle deelnemende teams hun oplossing voor een duurzaamheidsvraagstuk van ForFarmers, KLM Cargo, ProRail, Waternet of Engie. Meer info over deze ‘duurzaamste business case competitie van Nederland’ lees je op de site van de Sustainable Business Challenge.

En we hebben een winnaar!

Eerst ‘pitchten’ de teams hun idee aan het bedrijf waaraan ze gekoppeld waren voor deze challenge. Vervolgens koos elk bedrijf uit de gepresenteerde ideeën een eigen winnaar.

De drie ForFarmers-teams hadden zich gebogen over een case die in het teken stond van kringlooplandbouw. Van deze teams heeft het team van Esther Snepvangers, Nina Linders, Sylke de Jong en Teun Thyssen gewonnen. Hun idee was: vervang het karton en plastic waarin ForFarmers het speciaalvoer verpakt door composteerbaar plastic (bioplastics) en papier en verwerk in dat papier kruidenzaden die de melkveehouder kan gebruiken voor kruidenrijk grasland. “Een vernieuwend idee met lef”, aldus Sustainability Officer Anouk Wentink namens de ForFarmers-jury. “Het team had zelfs ook al nagedacht met welke partijen we dit zouden kunnen doen. En ze hadden een super goede presentatie.”

Afbeelding: 191217_SBC 2019_Finale_pitch_in-line

Haalbaarheid

Ook de andere twee ForFarmers-teams kwamen met creatieve ideeën, die – net als het winnende idee – de moeite waard zijn om op verdere haalbaarheid te onderzoeken. Anouk: “De ForFarmers-case was best complex, zeker als je niet uit onze sector komt. Maar hoe leuk is het om te zien dat studenten die elkaar niet kennen, die ons niet kennen én die de business niet kennen, tóch in zo’n korte tijd met concrete ideeën komen. Dat is erg waardevol. En vooral een groot compliment aan alle studenten die hebben deelgenomen.”

Het winnende team heeft het idee opnieuw gepresenteerd in de grote finale, waarin ook de andere bedrijfswinnaars hun plannen presenteerden. Vervolgens werd uit alle bedrijfswinnaars dé winnaar van de Sustainable Business Challenge 2019 gekozen. Die eer ging naar het team dat de business-case van Engie had uitgewerkt.

Waardevol

Voor ForFarmers was deelname aan deze Sustainable Business Challenge erg waardevol. “Het was eens een andere manier om naar duurzaamheid te kijken”, zegt Anouk Wentink. “Maar bovenal is het een leuke en goede manier om in contact te komen met studenten met verschillende achtergronden; het helpt om ons bedrijf als werkgever op de kaart te zetten bij niet-agrarische opleidingen”, voegt Anke Rijnshoeven van de afdeling HR toe.

De deelnemers aan de ForFarmers-case ontvingen overigens allemaal een waardebon. Deze kunnen ze bij ForFarmers op maat verzilveren, bijvoorbeeld voor een loopbaangesprek met iemand van de afdeling HR, of een dagdeel meelopen met een specialist.

De ForFarmers-jury (v.l.n.r.): Michiel Schreurs, Anke Rijnshoeven en Anouk Wentink
De ForFarmers-jury (v.l.n.r.): Michiel Schreurs, Anke Rijnshoeven en Anouk Wentink